PAHANG RIDERS

UNITED ON ONE STAND
 
HomeCalendarFAQPAHANGRIDERS.COMRegisterLog in

Share | 
 

 tip menangani anak nakal..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
rahmatchini
B FULL
B FULL


Posts : 441
Join date : 2009-05-29
Age : 43
Location : Chini Timur

PostSubject: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 01, 2009 12:42 am

Ini adalah antara tips yang saya pernah baca di forum cari (parenting talk).

Untuk menangani anak nakal.Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia dan baiti jannati. Sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa mendoakan kesejahteraan anak.

Semua kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita membentuk peribadi anak.


1.selalu amalkan baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan kat kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur...

2.kita kena sabar bebanyak...pendekatan moden sekarang ialah jgn menangan anak...tapi slow talk dan pujuk lebih baik disamping byk berdoa pada Allah mintak dilembutkan hatinya

3. bangun pagi..peluk anak sebyk 3x. usapkan kepala & berselawat sambil berniat di dlm hati
(bergantung pd niat kita utk si anak)

4. baca al-fatihah,lbaca surah taha ayat 1-5..dan kemudian baca doa NABi DAUD sebyk 3x
"YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU
LEMBUTKAn NABI DAUD AKAN BESI" dan hembuskan makanan/minuman atau kalo
anak masih menyusu..hembuskan pd susu.

5. Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19, surah as-Syura bermaksud: “Allah Maha Lembut kepada hamba-Nya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Sebaiknya dibaca selepas Subuh iaitu dibaca pada pada air pada semua botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.

6.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati.

Begitu juga, Surah Toha ayat 1-8, surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam kegiatan lain seperti ketika menemani anak menelaah buku dan membaca al-Quran.

7. Bagi ibu yang bercita-cita mendapat zuriat yang baik, elok amalkan ayat 38, Surah Ali-Imran iaitu doa Nabi Zakaria bermaksud: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhan-Nya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.”

8.Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan ketika anak baru lelap kerap saya amalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.

9.Selepas solat lima waktu, saya mengamalkan doa daripada ayat 74, Surah al-Furqan bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.”

Ayat 40, Surah Ibrahim bermaksud: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

Jadikanlah doa cara berkesan membentuk peribadi anak-anak. Doa itu senjata mukmin.
Back to top Go down
rahmatchini
B FULL
B FULL


Posts : 441
Join date : 2009-05-29
Age : 43
Location : Chini Timur

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 01, 2009 12:46 am

Kesilapan Ibubapa Dalam Mendidik Anak-anak Dec 6, '07 7:43 AM
for everyone

JARANG BERSAMA ANAK-ANAK SEWAKTU MEREKA SEDANG MAKAN.

* Ibubapa sebolehnya mewajibkan diri mereka dan ahli keluarga yg lain makan secara berjamaah.
* Pastikan ini berlaku setiap hari.
* Yakinkan diri, makan bersama seluruh ahli keluarga akan melahirkan keberkatan dan memberi kebaikan kepada semua ahli keluarga.
* Rancangkan supaya peraturan makan bersama ahli keluarga bukan sahaja setakat menegakkan satu budaya tetapi lebih daripada itu menjadikannya alat penyatu kepada aktiviti-aktiviti lain yang melibatkan ahli keluarga.
* Ibubapa mesti sentiasa menyedari tugas mereka sebagai pendidik yang semestinya mempamerkan contoh akhlak terbaik yg boleh menjadi ikutan dalam kalangan anak-anak mereka.

MELAHIRKAN SUASANA YANG KURANG SERONOK KETIKA MAKAN.

* Elakkan mencari atau mengungkit kelemahan-kelemahan ahli keluarga sewaktu berada di hadapan rezeki.
* Hindarkan dari perbuatan memaparkan sifat-sifat keji sewaktu menjamah makanan seperti meninggi diri, menidakkan kebolehan orang lain dan sebagainya.
* Sering menyedari yang ibubapa tidak seharusnya menunjukkan sifat gelojoh sewaktu makan atau lain-lain perbuatan kurang sopan yg tidak layak ditunjukkan sewaktu menghadapi rezeki bersama anak isteri.
Jangan tinggalkan ahli keluarga di meja makan sedangkan ibu atau ayah meletakkan makanan ke pinggan sendiri dan memilih untuk duduk di tempat lain seperti di hadapan TV, diruang tamu dan seumpamanya.
* Tunjukkan yang anda benar-benar menghargai orang yang memasak, menyaji dan menyediakan makanan.
Back to top Go down
Jenal Vulcan
B FULL
B FULL


motor : Kawasaki Vulcan 5000
email : jenal79@yahoo.com
Posts : 291
Join date : 2009-04-01
Age : 28
Location : On my bike

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 01, 2009 3:07 am

bagus....
berguna untuk aku yg takde pengalaman nih...
I'm expecting my first baby...soon....................

_________________
Back to top Go down
nicegurlz
LESEN L
LESEN L


Posts : 81
Join date : 2009-05-18
Age : 36
Location : Quantown

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Tue Jul 07, 2009 9:47 pm

Jenal Vulcan wrote:
bagus....
berguna untuk aku yg takde pengalaman nih...
I'm expecting my first baby...soon....................

tahniah...sy nih entah biler laa....xpe...blm rezki...
Back to top Go down
nicegurlz
LESEN L
LESEN L


Posts : 81
Join date : 2009-05-18
Age : 36
Location : Quantown

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Tue Jul 07, 2009 9:48 pm

bgs post ckgu nih.... blh dijadikan panduan bg yg akn mhadapi kerenah ank2....
Back to top Go down
Jenal Vulcan
B FULL
B FULL


motor : Kawasaki Vulcan 5000
email : jenal79@yahoo.com
Posts : 291
Join date : 2009-04-01
Age : 28
Location : On my bike

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 08, 2009 12:57 am

nicegurlz wrote:
Jenal Vulcan wrote:
bagus....
berguna untuk aku yg takde pengalaman nih...
I'm expecting my first baby...soon....................

tahniah...sy nih entah biler laa....xpe...blm rezki...
takpe...tu semua rezeki Tuhan bagi...yg penting, usaha.............

_________________
Back to top Go down
rahmatchini
B FULL
B FULL


Posts : 441
Join date : 2009-05-29
Age : 43
Location : Chini Timur

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 08, 2009 11:05 am

nicegurlz wrote:
bgs post ckgu nih.... blh dijadikan panduan bg yg akn mhadapi kerenah ank2....

TQ....sama2 kita menjadikan Forum Pahang riders berilmiah....
Back to top Go down
rahmatchini
B FULL
B FULL


Posts : 441
Join date : 2009-05-29
Age : 43
Location : Chini Timur

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 08, 2009 11:08 am

Jenal Vulcan wrote:
nicegurlz wrote:
Jenal Vulcan wrote:
bagus....
berguna untuk aku yg takde pengalaman nih...
I'm expecting my first baby...soon....................

tahniah...sy nih entah biler laa....xpe...blm rezki...
takpe...tu semua rezeki Tuhan bagi...yg penting, usaha.............

betul tu jenal....apa yang penting usaha sama-sama.....
Back to top Go down
tpkclb
BuDak HinGusan
BuDak HinGusan


Posts : 31
Join date : 2009-06-16
Location : Ktn

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 08, 2009 2:00 pm

pepehal keluarga no. 1, motor ni sebagai hobi je, jgnlah komitmen sgt x ingat keluarga di rmh...
Back to top Go down
fendi vstar
B2
B2


motor : yamaha vstar 1100
email : fendi_mohd@hotmail.com
Posts : 162
Join date : 2009-04-12
Age : 43
Location : kuantam asal kelantam

PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Wed Jul 08, 2009 3:13 pm

Ipah...suruh lah naza tuh buat baju melayu satu lagi...kwong3x
Butang baju melayu aku mana pah....ooo pah butang baju melayu aku mana daaaaaaa?
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: tip menangani anak nakal..   Today at 10:27 am

Back to top Go down
 
tip menangani anak nakal..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Very useful video for ur golf grip

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
PAHANG RIDERS :: KOPITIAM@BORAK KOSONG-
Jump to: